lunes, 20 de mayo de 2013

TDAH A L’ESCOLA: CONFLICTE I OPORTUNITAT.

El 4 de febrer del 2006 vaig ser convidat per  APYDA, l'associació de pares de nens afectats de TDAH  a Tarragona, a impartir una Conferencia, amb motiu de les seves Jornades.

El contingut de la meva intervenció tractava els següents aspectes:

TDAH A L’ESCOLA: CONFLICTE  I  OPORTUNITAT.

                                                                                                XAVIER SEGÚ I CAMÓN.




El TDAH és un trastorn neurobiològic que afecta molt especialment als aprenentatges i al correcte autocontrol de la conducta al si de l’àmbit escolar.
Hi ha un ple acord en considerar que el seu tractament ha de ser multimodal; és a dir, cal una intervenció coordinada des de diferents nivells o àmbits: el clínic ( farmacològic i psicoterapèutic personal i familiar), l' educatiu al si familiar i l’educatiu al si escolar.


Pel que fa a l’àmbit escolar, es podria creure que l’única forma d’intervenció és la que es centra en l’alumne:

a)  Modificació de les conductes.
b)  Modificació dels estils cognitius.
c)  Reforç estratègies d’aprenentatge.
d)  Reforç Habilitats socials.
e)  Resolució de Conflictes.


Realment és molt el que podem fer des de l’escola per a reconduir, minvar i compensar les dificultats que manifesten els alumnes amb TDAH.
La inclusió dels aspectes anteriors en el Currículum ordinari ha de ser considerada com una resposta eficient a les actuals exigències que l’atenció a la diversitat ens demana.


Ara bé, des d’una perspectiva psicopedagògica entenem que el centre d’atenció de la intervenció no és pas l’alumne en concret sinó el conjunts d’agents que hi intervenen en el procés d’ensenyament aprenentatge: alumne- docentsinstitució escolar.


Així doncs, hauríem de considerar què en pensa cada centre escolar envers aspectes com:


Concepte d’educació: Educar és instruir? Desenvolupar el conjunt de dimensions de la persona ( intel·lectual, emocional, física, moral, social, ètica...) o incidir sols a la intel·lectual ?...


Concepte d’ensenyament – aprenentatge. Impartir o construir coneixements? Dinàmica individual o social?, Procés actiu o passiu?, Unidireccional, bidireccional  o multidireccional?...


Concepte d’escola. Integradora o segregadora?, Reprodueix desigualtats socials o les supera? Equitativa o desnivelladora? Oberta o tancada, Rígida o flexible?...


Concepte d’atenció a la diversitat. Excepció o norma?, Disminució o enriquiment?...


Concepte de conflicte. Perill o Oportunitat? Destructiu o constructiu. A combatre o a gestionar...


Concepte de necessitats: Les reconeix, accepta, satisfà, ignora, subordina, amaga?...

Afrontar el TDAH a l’escola és, alhora, qüestionar els mateixos criteris de:

a) La funció docent.
b) Fracàs escolar.
c) Avaluació / Autoavaluació del sistema escolar.
d) Acció Tutorial.
e) Valors de Disciplina o valors de Convivència.
f) Objectius, condicions i eficiència de les Programacions...



Abordar el TDAH a l’escola ens pot generar una greu dificultat en considerar que  potser l’origen del conflicte, més enllà de les  diverses capacitats i conductes que els alumnes manifesten, rau en les nostres pròpies capacitats per a entendre-les, atendre-les, resoldre-les i, fonamentalment, en aconseguir sentir-nos millor.

     Els alumnes amb TDAH no són alumnes problemàtics: són alumnes amb problemes; aquells múltiples problemes que el seu trastorn els hi genera.
Atendre escolarment a un alumne amb TDAH no és res diferent a integrar les exigències de l’atenció a la diversitat com a norma en la nostra pràctica ordinària i no pas com a una excepció.
Afrontar les necessitats que els diversos alumnes en manifesten és, d’entrada, una exigència ètica que ens demana una intervenció estratègica: prevista, coordinada, global, reflexiva i avaluable.

L’alumne amb TDAH a l’escola, com qualsevol altre, pot ser considerat com:

a)   origen d’un conflicte o com a repte professional.
b)   un ser que ens provoca i ataca o un  ser que en força a ampliar el nostre ventall  de recursos i de competències com a docents.
c)   un alumne a castigar o a ajudar.
d)   un alumne dolent, malalt, “anormal” o un alumne diferent, divers, complex, desigualment competent, exigent, incòmode.
e)   una persona la identitat de la qual és totalment explicada per la seva etiqueta o una persona a desenvolupar, madurar, créixer com a projecte únic, irrepetible i incomparable i en evolució.

El TDAH és un explicació, mai una excusa.
A l’alumne que el pateix i als docents ens informa del perquè d’unes manifestacions i d’unes dificultats. En aporta llum davant la perplexitat.
Però lluny de afavorir la rendició, la derivació, intercanvi de retrets, l’allunyament dels nostres propis deures en altres ( pares, clínics, docents, escola, sistema escolar...) és una crida a la responsabilitat, a l’autoexigència, a extreure el millor de cadascú, a la confiança en les possibilitats tant de l’altre com de mi mateix, a la col·laboració.

Davant el TDAH és imprescindible la col·laboració:
Alumne – alumnes. /Alumne – Tutor. /  Tutor – Escola.  / Tutor – Equip Docent.
Escola – Família.  / Escola – Clínics.  / Alumne – Clínics

El TDAH és un Trastorn Interactiu: Desajust entre les capacitats i característiques de cada persona i les exigències, demandes i judicis de l’entorn.

És en funció d’aquella resposta que rebem a allò que s’espera, es demana, s’exigeix i es valora de la persona amb TDAH, que apareix la disfunció, la discapacitat i la problemàtica, apareix el desencís, l’ansietat, la crispació i la sanció, apareix la profecia autocomplerta.( “ Ja ho sabia que ho faria malament, ja l’havia avisat que acabaria castigat, ja li deia jo que no se’n sortiria...”)

És així que l’alumne amb TDAH pot ser viscut com a un CONFLICTE.

 A partir d’aquestes reflexions, cal parar atenció en que els conflictes a l’àmbit escolar es nodreixen de cóm el docent percep i interpreta les diferències i dificultats dels seus alumnes, quines atribucions i judicis en fa, quins sentiments i emocions viu i com reacciona.
 Cada cop més ens adonem que la clàssica dicotomia pensaments / sentiments- emocions no te cap fonament.
Els nombrosos descobriments des de la neurobiologia ens expliquen les bases físiques i els mecanismes pels quals el món emocional i cognitiu és un complexe entrelligat de connexions que s’infereixen constantment. Pensem en funció del que sentim i sentim en funció del que pensem.
 No és possible prendre cap decisió racional al marge de les emocions i sentiments. Ens cal, doncs, ser conscients de que no hi  ha una actuació equilibrada, sana e intel·ligent sense una ajustada integració entre emoció, pensament i conducta.
 Estem aprenent que no hi ha emocions positives ni negatives, acceptables o inacceptables, permeses i prohibides.
Totes les emocions són indicadors del grau de satisfacció de les nostres necessitats, mecanismes de reacció i d’ajust.
Totes les emocions han de poder ser viscudes, verbalitzables i admeses. Allò que ja no és acceptable són totes les conductes que fem servir per a manifestar les emocions.
 No sempre hi ha congruència entre el que sabem que hem de fer i el que fem a causa de les emocions que en generem.
 Tots ens reconeixem gratament obligats moralment a ser respectuosos, solidaris, oberts, dialogants, col·laboradors, generosos, etc...Però emocions com la por, ràbia, ira, incertesa, tensió, sorpresa, disgust, etc. ens poden portar a conductes ben llunyanes.
Ens pot costar: Escoltar, Posar-nos en la pell de l’altre, dialogar, respectar, somriure, fer autocrítica, estimar, assumir les frustracions com a peces del nostre propi engranatge vital...
Ens caldrà a tots aprendre a analitzar i ajustar la integració entre les nostres emocions, pensaments, judicis, atribucions i conductes.
En la mesura en que ho fem, ens estarem apropant a una millor salut i felicitat fonamentades en la convivència i en els valors ètics.
 Des de l’escola hem de poder combatre els gran enemics de la convivència: desconfiança, autosuficiència, individualisme, competitivitat, prejudicis, dogmatismes, fòbia als canvis, a les diversitats i moltes altres, però molt especialment,... les presses.
Són les nostres escoles espais oberts a la verbalització de les nostres necessitats, dels nostres sentiments i emocions, estructures que afavoreixen la gestió intel·ligent dels nostres conflictes?

Tota persona te cinc grans necessitats bàsiques segons ens ensenya Maslow:

  • sentir-se segur.
  • Sentir-se integrat, pertinença.
  • Sentir-se estimat i valorat.
  • Sentir-se vàlid, competent.
  • Sentir-se autònom.
En la mida que les necessitats no són satisfetes en repleguem sobre les anteriors; de tal manera que una persona que no sigui considerada prou autònoma o vàlida actuarà en favor de sentir-se més estimada i valorada.
Quan les nostres conductes es centren en defensar la necessitat de seguretat és senyal de que han fallat les altres: no ens sentim integrats, ni valorats ni competents...
Moltes conductes violentes, agressives es generen per una posició ultra-defensiva. En definició més actual de la psicologia, la violència és “fam de carícies”, sentiment de no ser estimat...
 Molt sovint, des de les escoles obliguem als nens menys competents curricularment a sobreviure a base de mecanismes de defensa, de por. Por a no ser satisfetes les seves necessitats.
Alhora, els docents també patim aquestes pors davant les nostres necessitats no satisfetes: les mateixes que les dels alumnes: seguretat, integració, acceptació, estima, competència, éxit.
El conflicte és entés, des de les aportacions de les diverses ciències socials, com un fet inherent a tota interacció personal i social, indicador de necessitats no satisfetes, un balanç negatiu d’unes interaccions personals insatisfactòries, situació límit d’uns paràmetres ja no prou vàlids què poden afavorir o evitar la introducció d’altres més estabilitzadors.
El conflicte és, des d’aquesta perspectiva, l’oportunitat de canvi que reconstrueix les relacions de manera més enriquidora per a la satisfacció de les necessitats de tots els membres d’un sistema.
 Ni amb por ni amb recança ens hem d’acostar als conflictes: són oportunitat per a desvetllar necessitats i interessos no explicitats o no prou satisfets.
Les pors als canvis són tan naturals com perjudicials.
 Envers cada situació escolar serà més intel·ligent veure en els conflictes una oportunitat per a generar aprenentatges que a tots ens facin més competents, més que no pas agressions personals, atacs a les nostres inseguretats i a les nostres pors.

 Les millors escoles, les de més alta qualitat, no són pas aquelles que es proposin no tenir mai cap conflicte; la qualitat d’una escola es pot mesurar per la seva capacitat per a prevenir i minimitzar els conflictes, per a gestionar-los de forma més enriquidora per a tots els seus components, per a integrar-los en la seva dinàmica afavoridora del creixement dels membres i del propi sistema escolar.

 Cal no oblidar que l’escola ha de combatre les dificultats que el TDAH genera en la persona i no combatre contra la persona que manifesta les dificultats.
 Mai no podem penalitzar a ningú per les seves dificultats i/o discapacitats; però menys encara quan nosaltres en formem part de la causa per la qual les dificultats i/o discapacitats augmenten, es mantenen o es creen.

 Així doncs, podem considerar que per a canviar a l’altre, a l’alumne considerat “disfuncional”, distorsionador, “problemàtic”... cal iniciar un canvi en nosaltres mateixos: Podem modificar les nostres idees prèvies, els nostres prejudicis, les respostes als nostres sentiments i emocions, les formes d’entendre les nostres interaccions, el repertori de respostes als conflictes...
Des de l’àmbit escolar hi ha múltiples possibilitats de fer servir com a base de recursos tota mena d’adaptacions curriculars més o menys significatives, rígides i continuades.

 Potser allò més immediat i eficient serà donar el primer pas envers una adaptació ocular: mirar amb una altra mirada el nostre alumne amb dificultats, amb problemes d’aprenentatge i/o de conducta.
Canviar la mirada serà veure amb altres ulls que les capacitats no són els resultats, que les dificultats no són culpa, que les equivocacions no són pecat, que l’autoritat no és inflexible, que un petit encert pot ser un èxit, que  un home no es fa en un trimestre, que l’autoconcepte  no se’l fa cadascú, que algú pot aprendre de les errades però molts sols amb els encerts.
Canviar la mirada serà aprendre a callar més que a cridar, a acompanyar més que a abandonar, a acostar-nos més que allunyar-nos, a  insistir més que a renunciar, a veure el mig got ple més que no  mig buit.
 Canviar la mirada serà aprendre a canviar jo per a poder generar canvis en els demés.
 Canviar la mirada serà aprendre a fer del conflicte una oportunitat de creixement, d’autorealització, de millora de la convivència, de progrés.
Canviar la mirada doncs, serà afirmar que l’escola no és l’aula, que educar és sempre tasca complexa, difícil, incòmoda, fins i tot irritant....però mai ingrata.
                                                           Xavier Segú

No hay comentarios:

Publicar un comentario